“Voorzie flexibel identiteitsmanagement in populaire apps”

karelv-jpg Geschreven door Karel Verbrugge, onderzoeker bij iMinds – MICT – UGent. 


Populaire apps maken vandaag gebruik van SoLoMo-data (Sociaal, Lokaal en Mobiel) om hun gebruikers gepersonaliseerde en verrijkte diensten aan te bieden. Daarbij bieden ze de gebruiker evenwel nauwelijks de kans om (een deel van) zijn persoonlijke data af te schermen. Uit onderzoek van iMinds – MICT – UGent blijkt dat alerte app-gebruikers creatief naar ontwijkoplossingen gaan zoeken. Een groot aantal bezorgde gebruikers laat de app dan weer volledig links liggen. De integratie van identity management functionaliteit kan het vertrouwen in SoLoMo-toepassingen versterken en leiden tot intensiever gebruik.

Verrijkte en gepersonaliseerde info op de smartphone
SoLoMo-toepassingen – een afkorting voor Sociaal, Lokaal en Mobiel – zijn nog steeds in opmars, niet in het minst door de interactie tussen het mobiele web, sociale netwerken en locatiediensten op onze smartphone. Vandaag zijn populaire apps als Swarm, Foursquare, en zelfs Facebook gestoeld op SoLoMo-data om mobiele diensten te personaliseren en te verrijken, of ze zijn gekoppeld aan reclameplatformen die soortgelijke informatie voorzien.

Het gebruik van SoLoMo-data en -toepassingen mag dan wel populair zijn, de bezorgdheid over privacy-inbreuk neemt toe. Een onderzoek van iMinds – MICT – UGent bij ruim 5800 mobiele internetgebruikers leverde nieuwe inzichten op over de afwegingen die gebruikers maken bij SoLoMo-diensten.

Privacy als dynamisch betaalmiddel in SoLoMo-apps
In essentie functioneren SoLoMo-diensten als een vorm van ruilhandel: gebruikers wegen voortdurend de voor- en nadelen af. In tegenstelling tot geld ligt de waarde van persoonsgegevens niet vast, maar fluctueert zij in functie van de verwachte meerwaarde. Hoewel fysieke en praktische beloningen (zoals kortingen of tips over handelszaken in de buurt) door 55% van de gebruikers worden aangegeven als grootste motivator om SoLoMo-diensten te gebruiken, blijkt in de praktijk dat sociale aspecten (zoals op de hoogte zijn van wat je vrienden doen) tot vijf keer meer gebruik uitlokken.

Deze afweging van waarde verschuift voortdurend tijdens het gebruik van een SoLoMo-applicatie. Op een allesomvattende manier beschrijven in welke mate gebruikers hun data willen vrijgeven is dan ook bijzonder moeilijk. De populaire apps bieden bovendien uiterst beperkte instellingsmogelijkheden. Ze werken bijvoorbeeld maar met een simpele maar drastische Aan/Uit-knop; een tussenweg wordt niet geboden.

Ontwijkend gebruikersgedrag

Deze lacune zorgt ervoor dat gebruikers voortdurend wisselen tussen de aangeboden opties binnen de app en een rits eigen geïmproviseerde methodes. Zo slagen ze erin de functionaliteit van een app te maximaliseren terwijl ze privacy-risico’s minimaliseren. Denk aan het gebruik van valse gegevens, het deactiveren van een dataverbinding, of (in extreme gevallen) het gebruik stopzetten.

Uit het onderzoek blijkt verder dat ongeveer een derde van de SoLoMo-gebruikers erg weinig gebruik vertoont omdat ze het gevoel hebben weinig controle te hebben over hun data.

Identiteitsmanagement voor meer vertrouwen en meer gebruik
Als reactie op de privacy-kwesties zou men het toegelaten gebruik van persoonlijke data kunnen terugdringen. Een betere oplossing lijkt echter te liggen bij slimme SoLoMo identity management oplossingen, die de mediagebruiker toelaat om op een meer transparante wijze zijn digitale profiel te beheren.
Het ter beschikking stellen van zulke bijkomende opties (bijvoorbeeld een tijdelijke incognito-modus) kan de kloof dichten tussen functionaliteit en gebruikersimprovisatie, en kan het vertrouwen in SoLoMo-toepassingen herstellen of versterken. De weg van de minste wrijving kan op die manier voordelig zijn voor alle partijen. Iedereen tevreden dus…
Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s